פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



ינו7
התחדשות עירונית ובנייה מואצת מחייבות תכנית מתאר ארצית לתחבורה
TheMarker
כאשר מקדמים תכניות של התחדשות עירונית בערים, כמו גם בנייה של שכונות חדשות, יש להביא בחשבון שלצד הגדלת היצע הדיור – משימה שהמדינה לקחה על עצמה – גדלה גם הצפיפות העירונית באופן משמעותי. יש להביא בחשבון, כבר בשלב התכנון את הצורך בפיתוח התחבורה הציבורית וכן במתן מענה לתחבורה הפרטית. בעיר ראש העין, למשל, נבנות שכונות מגורים רבות, אשר יכפילו את אוכלוסייתה, אך לא בוצע חיבור ראוי לתשתית הכבישים הארצית. גם בעיר תל אביב, בה אושרו תכניות של התחדשות עירונית, כמו למשל ברחוב לה־גווארדיה שבשכונת יד אליהו, אשר מגדילות את מספר יחידות הדיור פי 4 ואת זכויות הבנייה פי 5, אין תכנון תחבורתי כולל אשר מביא בחשבון את הגידול בעומס שבצמתים ובכבישים, וגם את רוחב המדרכה שיהיה מותאם לגידול במספר הולכי הרגל או את הפתרונות לפריקה וטעינה ועוד. שאלות שצריך לשאול בהיבט של התחבורה הן האם יש מענה לנתיבים בהם יעברו האוטובוסים, האם יש פתרון טוב לצירי התנועה אל בתי החולים, מוסדות להשכלה וכו'. צריך לתת את הדעת לכל הפתרונות המהווים חלופה לרכב הפרטי. למשרד התחבורה ישנו מדריך אשר יכול להנחות ולעזור לביצוע תכנון נכון, אך אין לו מעמד מספיק מחייב. לכל רשות מקומית, יש את האפשרות להחליט באילו מקרים לדרוש את ההכנה שלו. יש צורך לקדם תוכנית מתאר ארצית עבור התחבורה הציבורית, אשר תתן את הדעת להכנת עתודות קרקע לחניונים ולמסופים, שהם יאפשרו תוספת תחבורה ציבורית. כל זמן שהלחצים לפיתוח יגברו על שיקולי הקמת תשתיות, נמצא במצב שהתנועה תהיה קשה יותר מה שיגרום אובדן חיים בתאונות, באיבוד שעות עבודה ובזיהום אוויר.
למאמר המלא