*** הטור בשיתוף לשכת יועצי המס
התחדשות עירונית אמורה להיות אחת מאבני היסוד של שוק הדיור של ישראל בהווה ובעתיד. היא משלבת את כלל האינטרסים הקיימים במערכת, שכן היא מאגדת בתוכה שימוש בתשתיות קיימות, החייאת מרכזי ערים ושדרוג הנכסים הקיימים, מבטיחה שמירה על שטחים פתוחים ויוצרת עושר בשכבות אוכלוסייה נטולת משאבים. כלומר, מספקת פתרון משולב הן בתחום הכלכלי - פתרון משבר הדיור, והן בתחום החברתי - שיקום שכונות שהוזנחו.
אולם על אף הפוטנציאל הרב הגלום בה היא אינה צוברת תאוצה. הכדאיות החברתית והכלכלית אינה מוטלת בספק, אך בכל זאת הפרויקטים תקועים והתמונה עגומה. למרות הישגים פרטניים מועטים, התחדשות עירונית ושיקום שכונות נכשלו בקנה מידה לאומי. פרויקט "התחדשות עירונית" של משרד השיכון והבינוי משנת 1995 ותהליכי הפינוי הבינוי והעיבוי למיניהם לאורך השנים הובילו למימוש של 28 פרויקטים בלבד.
חוסר הבנה של הדיירים את זכויותיהם, רשויות מקומיות שאינן בקיאות די בתכנון התחדשות עירונית, היעדר תוכניות מתאר, "מעאכרים" שנכנסו לענף ותהליכי תכנון, שגם כך אורכים זמן רב, תרמו להנצחת המצב הקיים בשכונות המצוקה.
הקמת הרשות להתחדשות עירונית באה לשחרר חסמים ולתת פתרון לכשל שוק זה. הרשות שתוקם, תאיץ את תהליכי מימושם של מיזמי פינוי בינוי ותמ"א 38 לסוגיהן, תאתר אזורים עירוניים שבהם ניתן לקדם תכנון שיחדש את פניהם, תהא המקור להנגשת המידע בגין הזכויות לדיירים ותעניק כלים מקצועיים וכלכליים לרשויות המקומיות. כמו כן, היא תהיה מוסמכת להכריז על מתחמים לפינוי בינוי לצורך מתן הטבות מס, תמליץ על הקצאת קרקע משלימה מהמנהל ותנהל את המשאבים לקרן להתחדשות עירונית ולוועדות המקומיות.
הרשות להתחדשות עירונית, אם כן, היא פרוייקט לאומי ראשון בחשיבותו. המשמעות היא שבניינים חדשים יחליפו בניינים ישנים, יתווספו אפשרויות דיור חדשות של מאות אלפי יח"ד בעיקר באזורי הביקוש מה שמהווה הזדמנות חברתית לשדרוג ופיתוח השכונות שהוקמו בעבר על ידי המדינה והוזנחו.
*** ח"כ אלי כהן הוא יו"ר הוועדה להקמת הרשות להתחדשות עירונית