$
חדשות נדל

מהנדס העיר ת"א: "התכנון של חריש ומודיעין הוא בושה וחרפה"

שורה של מהנדסי ערים תקפו את הממשלה בכנס התחדשות עירונית. גבולי: "רוב התוכניות היום מיועדות לתקן תכנון גרוע של מישהו שתכנן מהר"; בכירה במשרד השיכון: "נקדם אלפי דירות לאורך תוואי הרכבת הקלה"

ענת דניאלי 18:0606.06.18

"כבר חמש שנים שאומרים את אותו הדבר. יו"ר מטה הדיור אומר שיש 120 אלף דירות מתוכננות - רק שאין שום תשתית תומכת לכך. אצלנו בהרצליה יש דירות רבות מתוכננות ומאושרות שלא ניתן לממש. צריך היום להשקיע בתשתיות – כבישים, צמתים ורכבות ולא בתכנון הדירות. בלי התשתיות לדירה לא יהיה חשמל ואני הרי לא יכול לבנות מחלף במקום המדינה. בקצב הזה לא תהיה תמ"א 38 בהרצליה - בתוך 30 יום", כך אמר מייק סקה, מהנדס העיר הרצליה במסגרת ועידת עיר הנדל"ן בנושא התחדשות עירונית שמתקיימת בירושלים.

 

 

 

לפני כחודש הופסקו פרויקטי תמ״א 38 במרכז הרצליה נוכח מחסור בתשתיות. סקה הגיב לדברי יו"ר מטה הדיור החדש זאב בילסקי שאמר ״זה שהמחירים בשוק הדיור לא עלו בששת החודשים האחרונים – לא פתחנו שמפניה. אנחנו ממשיכים לתכנן דירות ומלאי זמין לבנייה של השנה האחרונה עומד על 120 אלף דירות והשנה נסיים עם קרוב ל-130 אלף דירות במלאי זמין".

 

 

עודד גבולי, מהנדס העיר ת"א עודד גבולי, מהנדס העיר ת"א צילום: נמרוד גליקמן

 

עודד גבולי, מהנדס העיר תל אביב הצטרף לביקורת על התכנון בישראל ואמר ״כל הזמן מדברים קובעי המדיניות על מספרים אבל לא מדברים על האוכלוסייה. ׳הכנסנו x תכניות ויש לנו אלפי דירות בתכנון׳ זה כמו איזה ערפל שחור כי זה ממש לא המצב. יש עניין של תזמון וזמן. גם תכנון לוקח זמן. הרבה מהטעיות כיום הם כי העבירו את כלל הגופים (רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון, ע״ד) תחת משרד האוצר״.

 

לדבריו של גבולי לאחרונה מחלקת הנדסה בעיריית ת"א - הגיעה לביקור במחלקת ההנדסה בבאר שבע ״זו עיר אחת החשובות במדינה וצריכה להוביל מטרופולין כזה אבל העיר בגירעון. הם לא מקבלים כלום מהמדינה בגלל שאין סדר עדיפויות. אין מקצוענות ואין חשיבה אמתית מהי עיר. חריש ומודיעין זה בושה וחרפה במדינה שיש בה סטרטאפים ומוחות אדירים. מה שקורה ביום יום הוא ׳מובן מאליו׳ ומנגד במחלקה בצבא מלמדים שנה שלמה איך להוביל 30 חיילים.

  

זאב בילסקי, ראש מטה הדיור זאב בילסקי, ראש מטה הדיור

 

"היום יש לי 600 תוכניות על השולחן – רובן מנסות לתקן את מה שמישהו קלקל בהתחלה כי בנו הכל נורא מהר. וממשיכים לבנות ככה היום והוותמ״ל (הוועדה לתכנון מהיר) בונה מהר וכל מה שצריך לקרות לא קורה בכלל. אני גם חושב שרק השלטון המקומי צריך לעשות התחדשות עירונית ולהפך לקחת מהמרכזי את הסמכויות. אמרתי גם לכחלון שיפסיק עם הרגולציה שלא משנה את תרבות ההתנהלות״, סיכם גבולי.

 

"פוטנציאל שלא מנוצל"

 

"בישראל אפשר לבנות מיליון דירות בהתחדשות העירונית. למרבה הצער ההיקפים כיום הם כ-15% מהבנייה למגורים במשק כולו – כ-7,000 יח״ד בלבד בשנה", אמר רוני בריק, יו"ר התאחדות בוני הארץ והוסיף: "בקצב הזה אולי בעוד 20 שנה נממש את הפוטנציאל בהתחדשות עירונית וזה פספוס של הממשלה והרשויות המקומיות. ממשלה אחת אחרי השניה תורמות יותר למצב בו לא בונים בהתחדשות עירונית. במשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון חושבים ככה, אבל הביצוע רחוק מכך. יש צורך להפעיל את הרשות להתחדשות עירונית במצב חירום תוך הכשרת חסמי הרגולציה – שהפכו למכת מדינה".

 

עינת גנון, סמנכ״ל הרשות להתחדשות עירונית סיפרה כי ברשות מכינים תוכנית אסטרטגית להתחדשות עירונית בישראל וזו תפורסם במהלך השנה, אך תלויה בעיקר במשרדי הממשלה: "בלי שותפות ממשרדי הממשלה היא לא תצא לפועל. אני לא מדברת על השותפים המובנים מאליהם כמו רשות מקרקעי ישראל (רמ״י) אלא למשל משרד התחבורה. אנחנו רוצים לקדם מהלך תכנון אינטנסיבי לאורך תוואי הרכבת הקלה ושניתן לצוף אותם ולהוריד תקני חניה".

 

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל אמר כי הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות זה "לא להפריע להתחדשות העירונית. המוטו שלנו בהקשר הזה הוא להיות מעורבים כמה שפחות בפרויקטים האלה. המקום היחיד שבו משתלבים בסיפור הוא הקרקע המשלימה. תוך שאין דילמה היום כל הקרקעות הולכות למחיר למשתכן ולא לקרקע משלימה.

 

"האופציה של קרקע משלימה יכולה לסייע ביצירת ההתכנות הכלכלית, אך גם להפך. כשראש עיר צריך לאשר 30 קומות ולא 20 כפי שהיה רגיל, אסור שיחשוב שיש קרקע משלימה שתפתור את הכדאיות. זאת כדי שהקרקע המשלימה תהיה רק באמת במקרים שאין היתכנות כלכלית. צריך גם להבין שמחיר למשתכן טוב לציבור לא פחות מהתחדשות עירונית", אמר שמרון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x