תושבי רעננה: בלי בתים פרטיים בתיקון החדש לתמ"א 38

התושבים טוענים כי הענקת הזכויות למבנים במסגרת תמ"א 38 אינה שוויונית

תמ"א ברעננה / צילום: שלומי יוסף
תמ"א ברעננה / צילום: שלומי יוסף

תושבים ברעננה, בהם גם ראש העיר לשעבר נחום חופרי, הגישו הסתייגות לנוסח המוצע של תיקון 3א' לתמ"א 38. במסגרת ההסתייגות שהוגשה בימים למועצה הארצית לתכנון ובנייה על ידי עו"ד בצלאל גרוס והגיעה לידי "גלובס" טוענים תושבי העיר כי על המועצה הארצית להחריג את הבניינים הנמוכים והבתים הפרטיים מתוכנית החיזוק.

לטענת מגישי ההסתייגות החלת תמ"א 38 על מבנים נמוכים ובתים פרטיים מנוגדת לאינטרס הציבורי ואינה ממלאת את ייעוד תמ"א 38 המקורית.

במקביל טוענים המתנגדים כי מתן זכויות נוספות למבנים נמוכים או בתים פרטיים שנבנו לפני שנת 1980 בעוד מגרשים או בתים חדשים יותר אינם יכולים לקבל את הזכויות הנוספות - איננה הוגנת.

"המשיגים סבורים שמתן תמריצים גם למגרש עליו בנוי חד קומתי, גם אם נבנה לפני 1980, העומד ממילא בתקן, ולא זכאי על פי הוראות התמ"א להטבות או תמריצים, לא עומד במטרות התמ"א ונוגד את עיקרון השוויון והצדק החלוקתי".

במסגרת ההתנגדות שהוגשה למועצה הארצית מעניקים התושבים מספר דוגמאות למגרשים עליהם בנויים בתים פרטיים המנסים לקדם פרויקט באמצעות ניצול זכויות תמ"א 38, פרויקטים שנמצאים נכון להיום בהליכים משפטיים בשל התנגדות לניצול זכויות התמ"א. בסיכום מסמך ההסתייגויות נכתב כי נדרשת הכרעה של המועצה הארצית בנושא זה כדי לשנות את המצב הקיים: "ככל שרצונם של בעלי מגרשים שבנויים עליו בית נמוך להגדיל את זכויות הבנייה על המגרש, יהיה עליהם להמתין לאישור תוכנית מפורטת חדשה לאותו אזור, ללא אפליה פסולה כלפי המגרשים המצויים באותו אזור".

חישוב זכויות

נזכיר שתיקון 3א' הוא תיקון אותו מקדמת המועצה הארצית לתכנון ובנייה ומטרתו לקבוע דרך חישוב זכויות אחידה בפרויקטים של הריסה ובנייה מכוח תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38). אתמול (ד') הסתיים שלב הגשת ההסתייגויות וההערות לנוסח המופקד של התוכנית וכעת עתיד החוקר שמונה לדון בהתנגדויות, אדריכל דימיטרי מזו, להתחיל ולבחון את כלל ההשגות וההתייחסויות שהוגשו לתיקון החדש.

נציין כי סוגיית המבנים הנמוכים והזכויות שתמ"א 38 מעניקה להם היום היא אחת הסוגיות הטעונות ביותר וזאת משום שמדובר במקרים בהם בתים פרטיים או דו קומתיים יכולים לקבל זכויות בנייה מפליגות במקרים מסוימים וזאת על ידי חיבור זכויות התמ"א (38) יחד עם זכויות של תב"ע (תוכנית בניין עיר) תקפה באותו האזור. הבעיה המרכזית במסגרת התיקון החדש היא שכדי לרצות את ראשי הערים שהתנגדו לתיקון נקבע בנוסח הראשוני כי הרשויות יוכלו ליהנות מהיטלי השבחה על חלק מהדירות בפרויקטים, ובמצב בו מדובר בבית פרטי או נמוך הזכויות שיתקבלו במסגרת התמ"א עתידות להוביל לגבייה בהיקף הגבוה ביותר של היטל השבחה. מבחינת העירייה, מדובר במלכוד, שמעמיד את הרשויות המקומיות בדילמה האם להעדיף הכנסה משמעותית נוספת לקופת העירייה על פני התנגדות השכנים.