פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



אוק8
מנגנון שמעודד יזמים לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית באילת
TheMarker
העיר אילת מתמודדת בתקופה האחרונה עם קשיים שנובעים מכמה סיבות: אכזבה משדה התעופה ברמון וסגירת שדה דב, הסגר שעצר את התיירות וגרם לכך שהרבה אנשים נותרו מובטלים, והסגר השני שמאיים להכות בעיר לפי הערכת מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת. לא התבצע אף פרויקט של תמ"א 38 באילת מאחר וערכי הקרקע הם נמוכים ואין הצדקה כלכלית לבצע פרויקטים מהסוג של התחדשות עירונית באילת. כדי להצדיק כלכלית פרויקט של פינוי בינוי באילת, נדרשים מכפילים של 1:8 או 1:9 דירות על כל דירה ישנה. כדי להתמודד עם הבעיה ולאפשר התחדשות עירונית באילת בשכונות הוותיקות, תפרה עיריית אילת, בעזרת היועצת עידית פתל-הגלילי אשר ליוותה את התהליך, תוכנית המתאימה לעיר. המנגנון של קרקע משלימה שאמורה לפצות את היזמים, לא יכול להצליח בעיר אילת, כי רמ"י מגבילה ל-10 אחוזים את הקרקעות אותן ניתן לשווק. עיריית אילת, ביחד עם דרמן-ורבקל אדריכלות, פיתחו שני מנגנונים כדי להתגבר על המצוקה. מנגנון אחד מתבסס על קרקעות בבעלות ציבורית עבור התחדשות עירונית באילת כאשר העירייה מאתרת קרקע בבעלות ציבורית שעליה יש מבנה ציבור בניצול לא טוב. העירייה תוותר על מבנה הציבור ומחזירה אותה לרמ"י אשר בונה מכרז לשיווק הקרקע תוך מתן זכויות חדשות למגורים, כאשר היזם, מבחינתו מתחייב לבנות את מבנה הציבור בתוך הבניין החדש שנבנה. מנגנון שני של עיריית אילת הוא זיהוי מרכזים מסחריים הנמצאים ברמת תחזוקה נמוכה ריענון וחידוש שלהם תוך כדי כך שהעירייה מקדמת תוכנית בניין עיר חדשה. במנגנון זה היזם קושר קשר ישירות עם בעלי הנכסים עבור חידושם ומצד שני הוא מקבל תוספת זכויות לבניית דירות חדשות מעל קומת המסחר אותה הוא חידש ושיפץ, כאשר היזם מתחייב בנוסף לחזק ולחדש שניים או שלושה מבנים בשכונה.
למאמר המלא