פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



מרץ19
לאחר 12 שנים, תמ"א 38 עדיין לא השפיעה באופן משמעותי על חיזוק מבנים ישנים
כלכליסט
תכנית המתאר הארצית, תמ"א 38, שנועדה לאפשר חיזוק מבנים שעמדו בפני רעידות אדמה, יצאה לדרך לפני 12 שנים. דו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מראה כי רק כ-1,900 מבנים מתוך כ-80,000 מבני מגורים אשר נבנו לפני שנכנס התקן החדש לבנייה שנוגע לעמידות בפני רעידות אדמה בשנת 1980, עברו חיזוק. כלומר רק כ-2.5 אחוזים מהמבנים האלו שנבנו לפני שנת 1980 חוזקו וזאת למרות שיש ביקוש מצד היזמים והקבלנים. הדו"ח שפורסם באוגוסט האחרון, מצביע על הסיבה למיעוט הפרויקטים של תמ"א 38, בשתי סיבות: קשיי ביורוקרטיה ובעיית אטרקטיביות. על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נמצא כי בתקופה של שנה שהחלה באוקטובר 2016, יש ירידה בכמות התחלות הבנייה של ארבעה אחוזים לעומת 12 החודשים הקדומים להם כאשר בתקופה זו החלה בנייתן של 5,390 בפרויקטים של הריסה ובנייה מחדש. בעיר תל אביב נבנו רוב של 75 אחוזים של הדירות האלה כאשר 3,250 דירות נבנו במסגרת של התחדשות עירונית, תמ"א 38 במסלול של הריסה ובנייה מחדש (תמ"א 38/2). הנתונים האלה מצביעים על כך שהתיקון של תמ"א 38 לא הביא לתוצאות ממשיות בנוגע לנושא של התחדשות עירונית, כאשר הפרויקטים רובם ככולם בוצעו באזורי הביקוש. סעיף 20 של תמ"א 38 מאפשר לנייד זכויות בנייה למגרש אחר מה שמאפשר לחזק בניין מבלי להוסיף קומות חדשות עליונות ולהעביר את הזכויות למגרש אחר, ובכך לתגמל את היזם מבלי לבנות דירות מעל הדירות הקיימות ולהעמיס על התשתיות. נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק רואה שיפור במגמה לאחר שבשנת 2017 החלה בנייתן של כ-8,000 דירות בפרויקטים של תמ"א 38, אך טוען כי הניסוח של תמ"א 38 נותן לוועדות המחוזיות את הזכות להחליט באופן בלעדי על תכנית הבנייה ואז קורה שהחלטות שלהן, מונעת רווחיות מהיזמים.
למאמר המלא