פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



ספט1
הדרישות של הרשות הארצית לכבאות בפרויקטים של התחדשות עירונית - מוגזמות
TheMarker
הרשות הארצית לכבאות והצלה החליטה לפני כשנה כי היא איננה מוכנה להסתפק עוד בבחינת מצבו הסופי של בניין בסיום פרויקט של התחדשות עירונית, אלא העמידה דרישות מוקדמות חדשות לאישור פרויקט כזה על ידי מוסדות התכנון. הדרישות הן רוחב מינימאלי של הכביש המוביל לבניין החדש, כדי שכבאית תוכל להגיע לבניין החדש במקרה של שריפה, והותרת "רחבת התארגנות" בחזית הבניין החדש. עם זאת, במרכז תל אביב, מרבית הרחובות שבהם נמצאים פרויקטים של התחדשות עירונית הם צרים מאוד וכלי רכב חונים בשני צדי הרחוב. לפיכך, בלתי אפשרי לעמוד בקריטריונים אלו, על אף שמדבר במטרה ראויה. גם הדרישה להותרת רחבת התארגנות היא בלתי אפשרית, מכיוון שבפרויקטים של התחדשות עירונית יש לנצל את השטחים העודפים להרחבת מקומות חנייה, ולכן בלתי אפשרי להפוך את השטח לרחבת התארגנות. הדרישות המחמירות של רשות הכבאות עלולות לגרום לעיכוב של 100 פרויקטים לפחות. יודגש, כי האינטרס של פרויקטים של התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38 הוא הצלת חיי אדם במקרה של רעידות אדמה, כפי שהוגדר על ידי ממשלת ישראל. נראה כי לא הוקדשה מספיק מחשבה לעוצמת הסיכון של אובדן חיי אדם בשריפה במרכז תל אביב – כמה שריפות קטלניות התרחשו ב-30 השנה האחרונות בעיר, כאלה שהצריכו כבאית שתוכל להגיע עד לבניין? הכותב מציע לשקול מספר פתרונות, בהם פתרונות כיבוי אזוריים שיוצבו בכל רחוב ויוכלו לתת מענה ראשוני עד להגעת צוות כבאות, התקנת פתרונות כיבוי בכל בניין בנפרד, וכן הצטיידות מסיבית של הרשויות בכבאיות צרות המותאמות לתנאי השטח בעיר. לכך יש עלויות נרחבות, אולם ראוי שהמדינה תסבסד חלק מהעלויות ותסייע לרשויות בנושא חשוב זה.
למאמר המלא