פרסומות

פרסמו אצלנו החברה לחיזוק מבנים בישראל

אתר האינטרנט המוביל לתחום תמ"א 38 והתחדשות עירונית

המועצה הארצית לתכנון ובניה הכריעה - תמ"א 38 תבוטל עוד 3 שנים, באוקטובר 2022
קריאה אחרונה לעלות על רכבת התמ"א

לקידום תמ"א 38 בבניין מלאו את הטופס

קריאה אחרונה לעלות על רכבת תמ"א 38!
המועצה הארצית לתכנון ובניה הכריעה - תמ"א 38 תבוטל עוד 3 שנים, אוקטובר 2022. 
אחרי תאריך זה אמורה להיות תוכנית חדשה להתחדשות עירונית שכפי הנראה תהיה נכונה יותר לערים אך לא תיטיב בהכרח עם הדיירים. התוכנית תבטל או תפחית פטורים ממסים והיטלים ותאפשר תמורות פחותות לדיירים. 
על פניו נראה שנכון לנסות לקדם כיום תמ"א בבניין ולא בהכרח מומלץ להמתין לשינויי מדיניות. בניינים שיגישו תוכניות עד למועד הקובע, גם אם לא ישלימו פרויקט, עתידים להיכלל בתוכניות מעבר כפי שיוחלט בכל עיר. בכל מקרה נראה שעדיף להמשיך ולקדם תהליך ויהיה קל יותר לנסות ולהשתלב בהמשך מול התוכנית החדשה מאשר להתחיל מאפס.
אז אל תפספסו את הרכבת...

השאירו פרטים ואנחנו נשתדל להעביר לחברות מתאימות, ללא כל עלות מצדכם.  כדאי להבין שלא כל בניין מתאים לכל היזמים, בניין שמוגדר אצל אחד כ"לא כלכלי" יכול להיות "יהלום" אצל אחר. גם הזמן משחק תפקיד ובניין או ישוב שאינם אטרקטיביים בזמן מסוים יכולים להפוך למאד מבוקשים עקב שינויים ברגולציה, במחירי הנדל"ן ועוד.

אנחנו באתר המרכזי עושים כל מאמץ למצוא את הגורם המתאים שיטפל בכל בניין הרשום במאגר שלנו, לא תמיד זה קורה מעכשיו לעכשיו אבל אנחנו רצים למרחקים ארוכים...

* שדה חובה
מימון לפרויקט תמ"א 38 ופינוי בינוי

 

קבוצת מובילי התחדשות עירונית: פתחנו קבוצת פייסבוק המיועדת לכל העוסקים ומקבלי ההחלטות בתחום ההתחדשות העירונית. יזמים וקבלנים, עורכי דין, אדריכלים, מלווי דיירים ועוד. הקבוצה תשמש לקבלת עדכונים שוטפים, במה לתכנים של חברי הקבוצה. 
לקבוצת מובילי התחדשות עירונית >>>

 

גבולות תמ"א 38: שכנים מבניין סמוך מתנגדים לפרויקט תמ"א 38 בוועדות התכנון וגם בבית המשפט. טענתם העיקרית הייתה כי הבנייה תגרום חסימה של אוויר ואור לדירותיהם ואף תפגע בפרטיותם. מה החליטה השופטת?
כתבה מאת עו"ד זיו לוטן, מיוחד לאתר המרכזי, למאמר ולמאמרים נוספים >>>

 

עלו ברשת

  • מחקר מראה כי תמ"א 38 משפיעה באופן דרמטי על אופי השכונות בהן מתבצעעם פרויקטים כאלו
    גלובס 20.01.2020
    תוצאות מחקר שנעשה על ידי משה שמאי, תלמיד באוניברסיטת תל אביב, וראש המעבדה להתחדשות עירונית, ד"ר רוית חננאל, מצביעות על כל שבשכונה בה מתבצע תמ"א 38, משתנה הסביבה הן הפיזית והן האנושית באופן דרמטי. המחקר מראה כי ההשפעה של תמ"א 38 חורגת מרמת הבניין הבודד. במהלך המחקר נבדק תוצאות תמ"א 38 בחולון בשכונת קריית שרת. המתחם, הנמצא במערבה של חולון,  ממוקם בין רחוב שער ציון מצד צפון, רחוב יום כיפורים מצד דרום, רחוב גבעת התחמושת ממזרח, ורחוב בית לחם ממערב. בשכונת קריית שרת הושלמו 7 פרויקטים של תמ"א 38 מהסוג של חיזוק הבניין ותוספת דירות (תמ"א 38/1), ב-6 בניינים מתבצעת פרויקט של תמ"א 38 וב-4 נוספים ממתינים לקבלת היתר בנייה. המחקר ביקש ללמוד האם יש השפעה של פרויקט תמ"א 38 על אופי האוכלוסייה של השכונה. ההערכה הייתה כי בשלב הראשון תהיה שונות רבה במדדים הסוציו-אקונומיים של תושבי השכונה וככל שיתרבה מספרם של פרויקטים מהסוג של תמ"א 38, יפחת מספרם של התושבים הוותיקים. מתברר במחקר כי גידול שטח הדירות ומעבר לדירות בעלי מספר חדרים רב יותר משפיע על מחירי הדיור באותה השכונה באופן דרמטי. בשכונת קריית שרת שהתאפיינה במספר רב של דירות 2-3 חדרים, לאחר שבוצעו פרויקטים של תמ"א 38, רוב הדירות הן של 4 חדרים. התברר כי לאורך הזמן מחירי הדירות בשכונת קריית שרת, גבוהים יותר ממוצע הדירות בעיר חולון. מהממצאים האלה של המחקר אפשר ללמוד על ערים נוספות למשל על תמ"א 38 ברמת גן או רעננה או אשדוד.
  • אושרה תכנית התחדשות עירונית בהרצליה
    Ynet 19.01.2020
    תוכנית של פינוי בינוי בהרצליה אושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה והיא תתבצע בתחם הכוזרי אשר במרכז הרצליה. המתחם נמצא בשטח שבין רחוב העצמאות מצד צפון, רחוב מזא"ה מצד דרום, רחוב קהילת ציון מצד מזרח ורחוב הכוזרי מצד מערב. את הפרויקט ייצבעו במשותף חברת אפריקה התחדשות עירונית השייכת לקבוצת אפריקה ישראל, יחד חברת מצלאווי. על פי התכנית, ייהרסו שלוש מבני מגורים שבהם יש כיום 66 דירות ותחתם ייבנו, על שטח של 7.9 דונם, שישה בניינים המתנשאים לגובה של 7-9 קומות ובסה"כ ייבנו 204 דירות חדשות כאשר 20 אחוזים מהדירות שייבנו יהיו בעלות שטח של 75 מ"ר. בעלי הדירות הקיימות יקבלו דירות בשטח של 103 מ"ר נטו, הגדולה ב-40 מ"ר משטח הדירה הקיימת, עם מרפסת, מחסן וחניה. יוקצו שטחים לשימושים ציבוריים ותיבנה כיכר מרכזית. כמו כן ייבנה מרכז מסחרי ומקומות בילוי, בפינת הרחובות הכוזרי ורחוב מאז"ה, ובנוסף ייבנה חניון תת קרקעי. עו"ד קרן פרקשר, מלווה את בעלי הדירות במשך כעשור, ולדבריה, מדובר בפרויקט מורכב בשל מספר חסמים, כאשר ישנה מגבלה בנייה לגובה במתחם, בשל שדה התעופה של הרצליה, וכן בשל מגבלות של משרד הביטחון. מגבלה זו יצרה קושי במספר הדירות שהיזמים יכולים לבנות מה שהעמיד בספר את הייתכנות הכלכלית של הפרויקט. לדברי עו"ד פרקשר, הנציגות החזקה של בעלי הדירות תוך שיתוף פעולה עם היזם והרשות המקומית, אפשרו להתגבר על המהמורות. משה פדלון, ראש עיריית הרצליה ציין כי מדובר בבשורה לבעלי הדירות החיים במתחם הוותיק כאשר איכות חייהם תשתפר.
  • משרד השיכון מתמקד לאחרונה בעיבוי מרכזי הערים בדרום על ידי התחדשות עירונית
    TheMarker 19.01.2020
    משרד הבינוי והשיכון מתמקד לאחרונה בחיזוק הערים הקיימות וזאת לאחר עשרות שנים בהן התמקד בהקמת ישובים חדשים, בתכנון שכונות בפאתי ערים בדרום הארץ, ובהרחבות לישובים קיימים. מהלך כזה כרוך בציפוף הישובים הקיימים ובנייה בשיטת עיבוי עירוני. המדינה מבקשת לאפשר כדאיות כלכלית לפרויקטים של התחדשות עירונית בפריפריה תוך שהיא מקצה קרקעות משלימות אשר ניתנות ליזמים מעבר לזכויות הבנייה בפרויקטים של פינוי בינוי בפריפריה ששם ערכי הקרקע נמוכים יותר. צוותים של משרד הפינוי והשיכון גיבשו תכנית ביחד עם 8 רשויות מקומיות באזור הדרום: באר שבע, אופקים, דימונה, שדרות, ירוחם, מצפה רמון, ערד, אילת. אותרו 40 מתחמים שבהם מגרשים שהם ריקים או מרחבים בשכונות הקיימות שאינם מנוצלים בתוך השכונות הקיימות מבחינת הצפיפות. בכל מתחם שאותר, הוכנה תכנית של בניית עשרות או מספר קטן של מאות יחידות דיור. קבינט הדיור החליט לסיים את תמ"א 38 בחודש אוקטובר 2022. נשמעה ביקורת כי תמ"א 38 לא מילאה את ייעודה של חיזוק מבנים שיעמדו בפני רעידות אדמה. כאשר דובר על תמ"א 38 בבאר שבע, למשל, היה צריך לאשר בניה של 7 דירות חדשות במקום כל דירה שנהרסת, כלומר מכפיל 7, כאשר במרכז הארץ המכפיל הוא 2.5. במקרים האלה הוספה של קרקע משלימה תמנע את הצורך בבניית מספר רב של דירות וליזמים. הבעיה היא שקרקע משלימה יכולה לעזור בישובים כמו באר שבע או שדרות, אך לא תפתור את הבעיה בערים האחרים בדרום.
  • שינוי תקן החנייה פגע בכדאיות הכלכלית של תמ"א 38 בהרצליה
    TheMarker 17.01.2020
    ננה חן הייתה חברת המועצה בעיריית אור יהודה במשך 15 שנים, כאשר בחלק מהשנים הייתה חברה בוועדה לתכנון ולבנייה. בעשור האחרון היא כמשנה למנכ"ל בחברה משפחתית הנמצאת בבעלות הדוד שלה, יצחק רפאלי, כאשר בשנים האחרונות היא מתמקדת בתחום של התחדשות עירונית. החברה פועלת באנגליה, ארה"ב, יוון, ועוד. בקשר לביצוע בארץ מציינת חן כי עד לפני כשנה נמנעה מלהיכמב לפרויקטים של התחדשות עירונית באור יהודה, בשל היותה חברת מועצה, אך כשנה לאחר מכן היא מדגישה שאין קשר לפעילות ציבורית והיא לא תפסול פרויקטים כאלה. בעניין תמ"א 38 מציינת חן כי המדינה הביאה בחשבון את עניין הכדאיות הכלכלית עבור יזם תמ"א 38 בפריפריה ולכן המטרה העיקרית שלשמה חוקקו את תמ"א 38, חיזוק מבנים שיעמדו בפני רעידות אדמה, לא מושגת. חן לא תומכת בביטול תמ"א 38 אלא שיתבצע שינוי מכיוון שהחוק מאפשר לרשויות המקומיות להשתמש בתמ"א 38 בכמה אופנים. בנוסף לכך יתאפשר להן לגבות את היטל ההשבחה על מנת שהרשויות יוכלו לתת את המענה הנדרש לשירותים מתאימים. בפועל מציינת חן שהם עתרו פרויקטים של תמ"א 38 בעקבות ההכרזה על ביטול תמ"א 38. ישנו חשש שבעלי דירות, אשר קידמו פרויקטים של תמ"א 38 וקיבלו הבטחות מהיזמים הבטחות לגבי התמורה שיקבלו, ישקלו מחדש את העניין ולכן יש חשש שחלק מהפרויקטים ייעצרו. למשל היה פרויקט של תמ"א 38 בהרצליה נעצר, מספרת ממה חן, לאחר שמשה פדלון, ראש עיריית הרצליה, שינה את תקן החנייה וזה פגע בכדאיות של הפרויקט כך שנאלצו להודיע לבעלי דירות על ביטול הפרויקט ובתוך גם להפסיד בין 500,000 ל-600,000 שקלים.
  • בטון הציף דירה בעת עבודות הבנייה במסגרת תמ"א 38 בתל אביב
    Ynet 17.01.2020
    שוכר  דירה מתאר כי בזמן החתימה על חוזה השכירות, היה ידוע כי יתבצע בו פרויקט של תמ"א 28 של חיזוק הבניין, אך נאמר לו כי העבודות לא יפגעו בדירה אותה שכר, למעט לכלוך בכניסה לבניין ורעש בשל עבודות הבנייה. דמי בשכירות הופחתו בשל הפרויקט של תמ"א 38 ובמקום 3,500 שקלים, הוא נדרש לשלם רק 2,500 שקלים. אחרי שהחלו העבודות, התברר שמדובר בסיוט כאשר פועלים עבדו בסמוך לחלון של חדר השירותים שלו, כאשר מדובר בדירת פרטר שבה חדר שינה אחד, סלון ופינת אוכל כך שזהו באחד משני החלונות היחידים בדירה. הקבלן ביקש את רשותו של השוכר להיכנס לבצע מדידות ותלש את הרשת של החלון ובמקומה התקין פלטה מעץ אשר לא הביאה לאטימה טובה של הפתח. דרך הפתח שנשאר, נכנס לכלוך לדירה וכן מקקים בנוסף לריחות מהרחוב שהגיעו לדירה. השוכר, אשר היה בתקופה של בחינות בלימודים, לא יכול היה לעבור דירה ולאחר שהתלונן לבעלת הדירה החליט להמתין. בעלת השירה חזרה רק לאחר שבועיים, עם התשובה שיתקינו לו חלון טוב יותר. יומיים לפני בחינה התברר שנכנס דרך הפתח בחלון, בטון אשר הציף את הדירה. הפועלים ניסו להוציא מהדירה את הבטון בדליים, תוך שהם משתמשים לשם כך בציוד של הדייר השוכר, כמו מגבות ובגדים. נגרם נזק רב בהצפת הבטון, כמו הריסה של המחשב הנייד, רהיטים ועוד. הפועלים עבדו במרץ מכיוון שהיה חשש שבתוך 5-6 שעות הבטון יתקשה ואז יהיה הרבה יותר קשה לתקן את המצב. הקבלן דאג לדירה חלופית עבור שוכר הדירה אשר טען כי בזמן הזה בעלת הדירה לא עזרה לו כאשר הוא סומכת על הקבלן שיבצע כל מה שצריך.
  • וועדת הערר המחוזית לא אישרה הקלות בפרויקט של תמ"א 38 בתל אביב
    כלכליסט 16.01.2020
    ועדת הערר ביטלה הקלות לפרויקטים של תמ"א 38 בתל אביב בנימוק שאין לאשר אותן ללא שתהיה הצדקה תכנונית. זאת לאחר שבינואר 2019 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב פרויקט של תמ"א 38 עבור 6 בניינים ברמת אביב. במסגרת הפרויקט שיתבצע בשכונת נווה אביבים, ייהרסו שישה בניינים ברחוב האמוראים שבהם 84 דירות במבנים בני 3 קומות. חברת לוינשטיין יזמה את הפרויקט עבור ארבעה בתים מתוך השישה וביקשה היתר לבניית ארבעה בניינים בני 8 קומות כאשר בכל בניין 34 דירות כאשר הבקשה כללה תוספת של שתי קומות מעבר לזכויות המוענקות מכוח תמ"א 38 והתב"ע. חברת קרן בית וגג, היוזמת של פרויקט תמ"א 38 בשני הבניינים הנוספים, ביקשה גם היא הקלה דומה. תושבים בשכונת נווה אביבים, הגישו לוועדה המקומית לתכנון ולבניין התנגדות לאישור ההקלות אך ההתנגדות נדחתה בנימוק שמרקם השכונה לא ייפגע מהתוספת וכן שהעומס בתחבורה לא יגדל באופן משמעותי. כמו כן טענה הוועדה כי גובה הבניינים תואם את המדיניות עבור השכונה המאפשר בניית בניינים של 15 קומות. המתנגדים הגישו, באמצעות עו"ד עופר שטריקר ערר לוועדת הערר המקומית בטענה כי אין לאשר במסגרת הקלה, תוספת קומות מעבר למספר הדירות שניתן מכוח תמ"א 38, ובטענה כי אישור הבקשה יעמיס על תשתיות התנועה באופן לא סביר, ויעמיס על השירותים הקהילתיים ושירותי החינוך. וועדת הערר קבעה כי אין מקום לאשר את ההקלות אשר אושר על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב, והורתה להפחתה של שתי קומות בכל הבניינים מה שיפחית 36 דירות ממספר הדירות המבוקש.
  • פרויקט פינוי בינוי בקריית אונו יוצא לדרך
    גלובס 15.01.2020
    פרויקט פינוי בינוי בקריית אונו יוצא לדרך כאשר היתר בנייה לחלק הראשון של הפרויקט אמור להתקבל בתחילת שנת 2020 והעבודות יחל בשנת 2021. מדובר בפרויקט שהחל בשנת 2006 כאשר נבחרו 3 נציגים להוביל אותו ועוד 5 נציגים פעל לפי האזורים, כאשר במתחם כולו יש 328 בעלי זכויות שחלק מהם נמצא בחו"ל. 328 הדירות, הן דירות שיכון ישנות משנות השישים, בבניינים בני 4 קומות הבנויות מעל קומת עמודים. השטח הממוצע של הדירות הוא 70 מ"ר. אחד מנציגי בעלי הדירות, גלעד עזיקרי מתאר תהליך לא קל כאשר מצד אחד מדובר בדיירים מבוגרים החוששת מהתהליך מהעובדה שייאלצו לצאת מהדירות שלהם, ומצד שני ישנם חלק מבעלי דירות הדירות אשר מבקשים לקבל תמורה גבוהה יותר עבור הנכס שלהם מה שעלול למנוע את ביצוע הפרויקט. עבור אלה שמבקשים תמורה גבוהה יותר יש  חוק של דייר סרבן, מסביר אזיקרי, והם יודעים שניתן לקחת אותם לבית משפט. אזיקרי מתאר בעיה נוספת שנגרמת כאשר מקדמים פרויקט של פינוי בינוי, והיא הירידה ברמת התחזוקה של הבתים. כאשר יודעים שמקודם פינוי בינוי, האנשים לא רוצים להשקיע וההזנחה מתחילה להצטבר. יזם הפרויקט והמבצע שלו היא חברת בוני התיכון ועל הביצוע הופקד משרד משה צור אדריכלים. במסגרת הפרויקט, שיתבצע ברחוב לוי אשכול ובין רחוב יחזקאל ורחוב ש"י עגנון, ייבנו 728 דירות אשר שטחן יהיה בין 70 מ"ר ל-118 מ"ר בתוספת של מרפסת בשטח של 12 מ"ר וכן חנייה אשר תהיה בחנייה תת קרקעית.
  • ראש העיריה מקדם פרוייקטים של נדל"ן כולל התחדשות עירונית בפתח תקווה
    TheMarker 21.12.2019
    ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, מעורב באופן אישי בפרויקטים של הנדל"ן בעיר, מפגין בקיאות בפרטי הפרטים שלהם, ודורש שהם יעברו דרכו. בין השאר מתייחס גרינברג לעניין של התחדשות עירונית בפתח תקווה ומציין שמדובר בפוטנציאל גדול לפיתוח העיר פתח תקווה וחיזוקה. עוד מציין גרינברג כי במהלך השנה הוא קיים מאות פגישות עם תושבים ועם יזמים בנושא של התחדשות עירונית בפתח תקווה וזאת כדי סטנדרט אשר יביא תועלת לעיר. עיריית פתח תקווה אישרה לאחרונה מסמך המתווה את המדיניות שלה לעניין התחדשות עירונית. ראש העירייה מזכיר כי הוקמה מינהלת התחדשות עירונית בפתח תקווה ונעשית בדיקה שניתנים הפתרונות לעומסים בתנועה. עיריית פתח תקווה מקדמת פרויקטים בעשרות מתחמים שיוסיפו לעיר פתח תקווה אלפי יחידות דיור, כאשר בחלק מהמתחמים, מוסיפים גם בתי ספר, כמו גם מוסדות ציבור ועוד. מעבר להתחדשות עירונית בפתח תקווה, מציין גרינברג את התוכנית הגדולה ברובע סירקין של בניית כ-8,000 אשר תגדיל את אוכלוסיית העיר. ישנם כיום ארבעה פרויקט שצריכים לקדם בזכות סירקין, כאשר אחד מהם הוא כביש עוקף לכביש 40 מאזור דרום אל צומת ירקונים ועוד כביש שיהיה עוקף עמישב, אשר ייצא מהשכונה אל תחנת רכבת חדשה שתוקם שם ויעבור מעל כביש 471. בנוסף נמצא בתכנון כביש 481 לכיוון ראש העין במזרח ואשר יעבור מעל כביש 6. עוד בנושא של תשתיות, מציין ראש העירייה את קידום המטרו והקו הסגול ללא קשר לתוכנית של סירקין, אשר אמורים להחליף את השימוש ברכב פרטי. קווי הרכבת אשר יעברו באזורי התעסוקה, כדוגמת קרית אריה, פארק עסקים ירקון סגולה, או רמת סיב, יעזרו בפתרון העומסים בדרכים.
  • מה יקרה אם תוכנית תמ"א 38 תבוטל
    מעריב 19.12.2019
    מינהל התכנון, כמו גם הרשויות המקומיות לא היו רוצים להאריך את תוקפה של תמ"א 38 לאחר מאי 2020. למרות זאת אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תוקפה עד לאוקטובר 2022. הסיבה העיקרית לקיום תמ"א 38 הוא הצורך לחזק מבנים שנבנו לפני שנת 1980, ושאינם עומדים בתקן הישראלי (ת"י 413) לעמידה בפני רעידות אדמה. סיבה זו נדחקה מעט לשוליים, כאשר האינטרס הכלכלי של תמ"א 38 היה במרכז השיח הציבורי. מומחים מזהירים כי התרחשותה של רעידת אדמה היא רק עניין של זמן והיא עלולה לגרום לנזקים בנפש וברכוש. רוב הפרויקטים של תמ"א 38 בוצעו במרכז הארץ מה שגורם לאחת הטענות העיקריות כנגד תוכנית זו, שאין בה פתרון הולם לפריפריה. טענה זו אף מתחזקת לאחר שבודקים את כל אחד מארבעת התיקונים שבוצעו לתוכנית תמ"א 38, אשר נותנות פתרון אחיד לכל האזורים בארץ ואף לא אחד מהם מתייחס לאזורי הפריפריה, ובעיקר אלה הקרובים לשבר הסורי אפריקאי אשר נחשבים לאזורים מסוכנים מבחינת הסכנה הנגרמת במקרה של רעידת אדמה. תמ"א 38 מתייחסת לבנייני מגורים ואינה נותנת פתרון לחיזוק מבנים אחרים שיעמדו בפני רעידות אדמה כגון בתי ספר, בתי חולים, משרדים ממשלתיים וכד'. על המחוקק לדאוג שיחוזקו כל המבנים שלא עומדים בתקן כולל הקצאת של תקציבים לחיזוק מבני מוסדות ציבור והמבנים הנמצאים בפריפריה, ששם היזמים לא מוכנים לבצע פרויקטים של תמ"א 38 בשל היעדר כדאיות כלכלית. גם הרשויות המקומיות לא מגלות אהדה לפרויקטים של תמ"א 38 בשל הפטור מהיטל השבחה שניתן לפרויקטים, וזאת בניגוד לפרויקטים של פינוי בינוי שבהם הרשויות המקומיות יכולות לגבות את היטל ההשבחה.
  • קצב התחלות הבנייה ב-12 החודשים האחרונים
    Ynet 19.12.2019
    מהרבעון הראשון של 2019 ישנה מגמה של ירידה בממוצע של 4.2 אחוזים לרבעון בקצב התחלות הבנייה לעומת שנת 2018, כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אך אם משווים את ה-12 חודשים האחרונים, החל מאוקטובר 2018 מוצאים כי ישנה דווקא עליה במספר התחלות הבנייה של דירות. בתקופה הזאת החלה בנייתן של 52,360 דירות, לעומת 48,400 דירות שבנייתן החלה בתקופה של 12 החודשים שקדמו לה. התוספת השנתית של מספר משקי הבית, על פי ההערכות של המועצה הלאומית לכלכלה, דורשת תוספת של 50,000 דירות כל שנה. לשם הורדת מחירי הדיור נדרש שמספר הדירות שייבנו בכל שנה יהיה אף גדול מ-50,000. מכיוון שבשנים האחרונות קצב תוספת הדירות היה נמוך ממספר זה, נותר מחסור של אלפי דירות ועל הממשלה מוטל לדאוג לכך שבכל שנה מספר הדירות שייבנו יהיה גדול יותר. בראש הרשימה של התחלות הבנייה  ב-12 החודשים המתחילים באוקטובר 2018 נמצאת תל אביב עם 3,790 דירות שבנייתן החלה, ומספר זה הוא הגבוה ביותר עבור תל אביב מאז 2012. בעיר באר שבע החלה בנייתן של 2,778 דירות מה שמהווה עליה של 247 אחוזים בהשוואה לתקופה הקודמת. בהרצליה החלה בנייה של 2,048. גם בעיר קריית גת וגם בעיר חריש ישנה עלייה בקצב התחלות הבנייה. גם בערים הבאות הייתה עליה בקצב התחלות הבנייה: ירושלים, רמת גן, אור יהודה, עכו, נהריה, גדרה, יהוד, אשדוד. לעומת שאת הייתה ירידה בערים: חיפה, רחובות, ראשון לציון, רעננה, פתח תקווה, שדרות. ב-12 החודשים שנסקרו, החלה בנייתן של 3,000 דירות במסגרת פרויקטים של תמ"א 38. הלמ"ס מתייחס למספר הדירות שנוספו במסגרת תמ"א 38 מבלי לקזז את מספר הדירות שנהרסו. נתון זה משפיע על תוספת הדירות מכיוון שבתקופה הזאת היתה ירידה במספר הדירות שנוספו כחלק מחיזוק מבנים של תמ"א 38, לעומת עליה במספר המבנים שנהרסו כחלק מפרויקטים של תמ"א 38 במסלול של הריסה ובנייה מחדש.

לידיעות נוספות

התחדשות עירונית בקרית אונו
התחדשות עירונית במיטבה - פרויקט פינוי בינוי של חברת מצלאוי בקרית אונו
כל המידע על התחדשות עירונית

אגדת דשא

איפה ירוק יותר? בפרברים או בעיר הצפופה..., מה זה עירוב שימושים?, כמה ימים בחודש אנחנו מבלים בפקק? והאם הבעייה האמיתית של ההתחדשות העירונית היא בעיית החנייה? 
מרחב, התנועה לעירוניות מתחדשת בישראל בשיתוף המשרד להגנת הסביבה הפיקו סרט זה שמנסה להציג בזווית אחרת את בעיית התחבורה.
נראה שפתרונות של תחבורה בת קיימא הינם תנאי בסיסי להתחדשות עירונית. שווה צפייה!


 

מובילי התחדשות עירונית

 - - - - חדש - - - -
קבוצת מובילי התחדשות עירונית
קבוצת הפייסבוק לעוסקים
בתחום ההתחדשות העירונית
הצטרפו לקבוצה