פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



יול19
העיריות מקשות לעיתים את קידום תמ"א 38 בשל בעיות של תשתיות לא מתאימות
מקור ראשון
תמ"א 38 היא תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה שאושרה על ידי הממשלה ב-2005 והיא נועדה לעודד בעלי דירות לפעול למען חיזוק המבנים על ידי יצירת תמריץ של ניצול זכויות בנייה, כאשר הדירות הנוספות לבניין יאפשרו את מימון חיזוק הבניין, כאשר בעלי הדירות פטורים מתשלום היטל השבחה, מס שבח, או מס מכירה. יש בארץ כ- 800,000 מבנים הטעונים חיזור כאשר 10,000 מהם באזורי סיכון כמו קריית-שמונה, בית שאן, טבריה, עפולה, צפת שפרעם, קצרין ובעיר אילת שבדרום. בעלי דירות שמתארגנים לקדם פרויקטים של תמ"א 38 נתקלים לפעמים בקשיים שהרשויות המקומיות מעלים. לדוגמא, פרויקט שקידמו בעלי דירות בעיר גבעתיים לפיו ייהרס הבניין שלהם ובו 24 דירות ותחתיו ייבנה בניין שבו 30 דירות, נתקל בהתנגדות של העירייה. מתברר כי לאחר שבעלי הדירות כבר בחרו את היזם לביצוע הפרויקט, הודיעה עיריית גבעתיים, כי היזם יקבל שטח קטן יותר מאשר דובר עליו קודם לכן במסגרת תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש (תמ"א 38/2) ושהעירייה מעדיפה לבצע פרויקט של פינוי־בינוי ולא תמ"א 38. ראש עיריית מודיעין ויו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס מתנגד לפתרון שתמ"א 38 מאפשרת כל זמן שלא נפתרת הבעיה בפריפריה. לדעתו הממשלה צריכה להקצות משאבים לחיזוק המבנים בכל מקום שיש סכנה של רעידות אדמה למשל, בערים טבריה או בית שאן וברמת הגולן. אחת הבעיות שמטרידות את הרשויות המקומיות היא מצוקת החנייה, שמחריפה כאשר מוסיפים דירות במסגרת תמ"א 38. כאשר מתבצע פרויקט של תמ"א 38/2 הרשויות דורשות לפעמים מהקבלנים לבנות חניות תת־קרקעיות מה שמעלה את העלויות של הבנייה.
למאמר המלא