מאמרים בנושא תמ"א 38

פתרונות יצירתיים לבעיית החניה בתמ"א 38
נעמה רוטברג
סוגיה ידועה שמעסיקה את כל הצדדים בשלב הצהרת הכוונות לפני תהליך תמא 38 הוא נושא החניה. על מצוקת החניה בגוש דן נכתב ונאמר לא מעט וזו בעיה ידועה ומורגשת לכל. אין פלא אם כך שהיא הופכת לאבן יסוד בקבלת החלטת דיירים לפני פרויקט תמ"א 38. מנגד יזמים וקבלנים מתקשים במציאת פתרון לסוגיה זו מכורח העלויות הגבוהות ונתוני השטח. 
 
פרויקטים של תמ"א 38/1 מחויבים במתן פתרונות חניה רק לדיירים החדשים בבניין. אי השוויון בחלוקת החניות מביאה למירמור בקרב הדיירים הישנים, שלא רשומה על שמם בטאבו חנייה בבניין. הנושא נגרר לא פעם לסכסוכים בין שכנים ואף להגשות תביעות הדדיות בין הדיירים. מתוקף הניסיון הנצבר בפרויקטים שכבר נבנו ונוצרו בהם מחלוקות שכאלו, בביניים שלפני אישור התמ"א חלק מהדיירים הקיימים מתנים את חתימתם בהבטחת הקצאת חנייה אחת לפחות לכל דייר, בין אם הקיימים והחדשים. 
 
בתמ"א 38/2 (פינוי בינוי) סוגיית החניות כביכול ניתנת לפתרון קל יותר מכיוון שהריסת הבניין כליל מאפשרת גם חפירת חניון תת קרקעי רב קומתי שמאפשר חניות לכל הדיירים. על כן פרויקטים מסוג זה אף מחויבים לפתרון חניות לכלל הדיירים על פי חוק!. יש לציין כי חפירת כל קומה תת קרקעית כורכה בעלויות כספיות גבוהות ביותר. בפרויקטים של תמ"א 38/1 (חיזוק בלבד)  סוגיית החניות הופכת אגוז אף יותר קשה לפיצוח. 

פתרונות לסביבה צפופה בחניון
רוחב חניה עפ"י חוק הוא 180 סנטימטר נטו ו-240 סנטימטר ברוטו, כולל ריווח של 60 סנטימטר בין הרכבים. בפועל, היזמים מתקשים מאוד לעמוד בזה, בשל האילוצים שפורטו לעיל, מה שגורם לצפיפות רבה בחניון. סביבה צפופה בחניון היא סביבה מועדת לתאונות ופגיעות ברכבים. ניתן להפחית סכנות ובעיות בטיחות בחניון, באמצעות התקנה של מספר אביזרי בטיחות בסיסים:
 
התקנת מראות פנורמיות בחניון תעזור לחשוף שטחים מתים ובכך תסייע לנהגים להבחין זה בזה מבעד לסיבובים חדים בחניון, או בכל מקום אחר בו קיימת הסתרה של שדה הראייה ובכך תסייע המראה להקטין את הסיכוי לתאונה בחניון.
 
הצבת עמודים גמישים בין תאי חניה: התקנה של עמוד גמיש בחזית החניה ובין תאי החניה תסייע בסימון גבול החניה של כל דייר ותסייע במניעת מקרים של פתיחת דלת הרכב העלולה לפגוע ברכב השכן ואת עוגמת הנפש הכרוכה בכך.
 
התקנת מעצורי חניה בקצה החניה, מומלצת כאשר גבול החניה הפנימי מממוקם בסמיכות לקיר. מעצור חניה מגדיר את מיקום החניה האופטימלי לרכב, כאשר מחד מונע את פגיעת הרכב בקיר שבקצה החניה ומאידך פותר בעיה של רכבים הבולטים מעבר לתא החניה ומקטינים את נתיב המעבר הראשי של החניון. 
 
שומר חניה- אחת הבעיות הנפוצות בחניונים, היא חניה של רכבים שאינם מורשים בתאי חניה בבעלות פרטית. בכל פעם שדבר כזה קורה ובעלי החניה החוקיים אינם יכולים להחנות את רכבם, המצב עלול להתפתח לסיטואציה לא נעימה. התקנה של שומר חניה במרכז חזית תא החניה, תמנע מרכבים שאינם מורשים לפלוש לתאי חניה שמורים ובכך למנוע אי נעימויות בין דיירים.
 
הדרך ליישום פרויקט תמ"א 38 רצופה בלא מעט מהמורות. לפחות בתחום החניה ישנם פתרונות קלים ליישום שיכולים לפתור בעיות קטנות כגדולות בעלות נמוכה יחסית וביישום פשוט ומהיר. 
חזור

תמ"א 38, מתחילים באתר המרכזי

התחדשות עירונית 2022

ניתן לקבוע כבר ברמת וודאות גבוהה שהשנים הקרובות יהיו תור הזהב של ההתחדשות העירונית. עתודות קרקע נמוכות, מחירי נדל"ן גבוהים ושיכונים מתפוררים במרכזי הערים הם כר פורה לגל ענק של פרויקטים.
נוסיף לכך את ההחלטה להוריד את אחוז ההסכמה לפינוי בינוי לתביעת דיירים סרבנים בפינוי בינוי ל 66% מהבעלים במקום 80% היום. נוסף גם סעיף לפיו בעלי דירות שעשו עבירות בנייה לא יכללו במניין הדיירים הנדרש לצורך רוב כך ששיעור ההסכמה יכול להגיע במצב כזה ל-50%. כמו כן, גם היזם יוכל להגיש תביעה נגד דייר סרבן.

מאות ואולי אלפי פרויקטים תקועים בשל דיירים "סרבנים" שחרור החסם הזה עשוי להקטין את הזמן הממוצע להבשלת פרויקט בשנתיים ויותר.

ההתבגרות של השוק כוללת גם הסכמה כללית שתמ"א 38 חיזוק היא החלופה הפחות מועדפת ואם יש ברירה אז עדיפים פרויקטים מתחמיים של פינוי בינוי או לפחות הריסה והקמה של בניין חדש (תמ"א 38 2)

אז אל תפספסו את הרכבת...

השאירו פרטים ואנחנו נשתדל להעביר לחברות מתאימות, ללא כל עלות מצדכם.  כדאי להבין שלא כל בניין מתאים לכל היזמים, בניין שמוגדר אצל אחד כ"לא כלכלי" יכול להיות "יהלום" אצל אחר. גם הזמן משחק תפקיד ובניין או ישוב שאינם אטרקטיביים בזמן מסוים יכולים להפוך למאד מבוקשים עקב שינויים ברגולציה, במחירי הנדל"ן ועוד.

אנחנו באתר המרכזי עושים כל מאמץ למצוא את הגורם המתאים שיטפל בכל בניין הרשום במאגר שלנו, לא תמיד זה קורה מעכשיו לעכשיו אבל אנחנו רצים למרחקים ארוכים...

* שדה חובה