מאמרים בנושא תמ"א 38

התיקון החדש לתמ"א 38 - האם ישיג את מטרותיו?
עו״ד דור צפריר-צורי
משרד האוצר מבקש להגדיל את הכדאיות של פרויקטים של תמ"א 38 עבור היזמים במסגרת הצעת חוק חדשה שהוא מקדם. האמנם הוא מצליח להשיג את מטרתו?
בסוף חודש מאי פרסם משרד האוצר תזכיר חוק חדש לתיקון חוק התכנון והבנייה. על פי הצעת החוק, שנועדה להגדיל את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים מסוג תמ"א 38 עבור היזמים, תוספת זכויות הבנייה המוענקת במסלול של תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש, תגדל מ-200 אחוז ל-350 אחוז מכלל השטח הבנוי הקיים. 
 

סמכותן של הוועדות המקומיות תורחב, והן יוכלו לאשר תכניות מפורטות לפרויקטים של תמ"א 38/2, ולהגדיל את שטחי הבנייה המותרים במגרש עד ל-350 אחוז, בנוסף לבניית ממ"דים ושטחי שירות. הוועדות המקומיות יוכלו גם לאשר הקלות בנייה, ולהחליט כי חלק משטחי הבנייה שיתווספו יהיו שטחי ציבור. בנוסף, הוועדות המקומיות יוכלו עתה לקבוע דברים הנוגעים לפרויקטים של תמ"א 38, שעד עכשיו היו באחריותן של הוועדות המחוזיות, כגון שינוי ייעוד, תשתיות, שימושים מעורבים ועוד. על פי הצעת החוק, תשלום היטל ההשבחה יחול רק לאחר אישור תכנית מפורטת שניתן להוציא מכוחה היתרי בנייה לפרויקטים, ולא כפי שהיה עד כה.

לדעת הכותב, עו״ד דור צפריר-צורי, שמתמחה בפרויקטים של תמ"א 38, הצעת החוק מלמדת על שאיפה של הממשלה לפתור את הבעיות שצצו בשטח בפרויקטים של תמ"א 38 ולהפוך אותם לאטרקטיביים יותר, אך היא עדיין לא נותנת מענה לחוסר הכדאיות הכלכלית בפריפריה, ואף באזורי הביקוש ניתן רק מענה חלקי לבעיות. 

התיקון נועד כדי לעודד את מסלול תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש, שכן מדובר בפרויקטים שהם בטוחים יותר והגיוניים יותר מבחינה תכנונית, בהשוואה למסלול תמ"א 38 הרגיל, של תוספת זכויות בנייה לפרויקטים קיימים. פרויקטים של תמ"א 38/2 הם חלק חשוב בכל הנוגע לנושאי התחדשות עירונית, והם יכולים לשנות את אופיין של שכונת ישנות שלמות, והם מביאים לעלייה גדולה יותר של ערך הנכסים.  

פרויקטים של תמ"א 38/2 הם למעשה פרויקטים בהיקף קטן של פינוי בינוי. באזורי הביקוש, במרכז הארץ, היחס הרווחי של פינוי בינוי הוא בין 3 ל-3.5, כלומר היזם צריך לקבל בין שלוש לשלוש וחצי יחידות דיור חדשות על כל דירה קיימת על מנת שירוויח. במקרים אלו, הגדלת זכויות הבנייה מ-200 ל-350 אחוז, על פי הצעת החוק החדשה, משתלמת עבורו. אולם, בפריפריה יחס הרווחיות הוא בין 5-6, כך שהגדלת זכויות הבנייה אינה קרובה אפילו ליצור כדאיות כלכלית לפרויקטים של תמ"א 38 באזורים אלו. 

זאת ועוד, כיום ניתן לקבל זכויות בנייה מכוח התמ"א, אך גם זכויות בנייה שלא מומשו מכוח תוכנית קיימת, תוכנית בניין עיר (תב"ע). הצעת החוק החדשה אוסרת על קבלת זכויות נוספות במצטבר, וכך קורה שבחלק גדול מהפרויקטים התוספת שניתנה אינה מספיק אטרקטיבית ליזמים, והם יאלצו לאבד זכויות בנייה, שכיום מגיעות להם. 

אחד ההיבטים החשובים בהצעת החוק החדשה הוא הרחבת הסמכויות של הוועדות המקומיות, שמטרתה להפחית את הבירוקרטיה עבור היזמים ובעלי הדירות. אולם, לדעת הכותב הצעת החוק דווקא יכולה לגרום לתוצאה הפוכה ולהקשות עוד יותר על ביצוע פרויקטים של תמ"א 38. זאת, מפני שהיא מגדילה את מספר העילות שבגינן אפשר להגיש התנגדויות, ולפיכך הוועדות יוכלו לקבוע תנאים חדשים שיעכבו את הפרויקטים. 

כמו כן, על רקע הרחבת הסמכויות של הוועדות המקומיות, יזמים רבים יוכלו לבקש שימוש מעורב של מסחר ומגורים, על מנת להגדיל את רווחיהם. עם זאת, ככל שמספר השימושים גדל, כך עולות דרישות תכנוניות הנוגעות לבטיחות, כיבוי אש ואחזקה, שיביאו עמן בירוקרטיה נוספת ואישורים. בנוסף, שימוש מעורב של מסחר ומגורים עלול להביא לעלייה בהיקף התנגדויות דיירים, שיתנגדו, למשל, להקמת תחנת דלק סמוך לביתם, בשל חשש מפגעי רעש, ריח, בטיחות ולכלוך.  

השינוי במועד התשלום של היטל ההשבחה חיובי עבור בעלי דירות פרטיים, ללא קשר לפרויקטים של תמ"א 38. עד היום בעלי דירות בקומות עליונות חויבו בגין השבחה תיאורטית של הנכס, ועם התיקון יוכלו לא לשלם את ההיטל על "תוכניות במגירה", אלא אם קידמו בפועל את הרחבת הנכס. באשר לפרויקטים של תמ"א 38, יש לזכור כי כיום היזמים הם אלו שמשלמים את היטל ההשבחה, וממילא הם מנהלים משא ומתן על גובהו, וחלקם אף משלמים אותו מראש כדי לקדם את אישור הפרויקט. 

לסיכום,
התיקון החדש לפרויקטים של תמ"א 38/2 עלול להקפיא את שוק הנדל"ן במהלך תקופת אי הוודאות שבה ממתינים לאישורו, והוא אינו מקיף מספיק כדי לענות על הכשלים הקיימים כיום בתוכניות של תמ"א 38. היה ראוי לחזק את מנהלות ההתחדשות העירונית ברשויות המקומיות, כדי שיהיו להן את הכלים להביא להפחתת הבירוקרטיה. הצעד היעיל להורדת מחירי הדיור הוא שחרור ושיווק קרקעות מדינה, אך רובן נמצאות היום במכרזי קרקעות המיועדים לעידוד תוכנית מחיר למשתכן.

* עו״ד דור צפריר-צורי עוסק בעסקאות תמ״א 38
 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

חזור

תמ"א 38, מתחילים באתר המרכזי

התחדשות עירונית 2022

ניתן לקבוע כבר ברמת וודאות גבוהה שהשנים הקרובות יהיו תור הזהב של ההתחדשות העירונית. עתודות קרקע נמוכות, מחירי נדל"ן גבוהים ושיכונים מתפוררים במרכזי הערים הם כר פורה לגל ענק של פרויקטים.
נוסיף לכך את ההחלטה להוריד את אחוז ההסכמה לפינוי בינוי לתביעת דיירים סרבנים בפינוי בינוי ל 66% מהבעלים במקום 80% היום. נוסף גם סעיף לפיו בעלי דירות שעשו עבירות בנייה לא יכללו במניין הדיירים הנדרש לצורך רוב כך ששיעור ההסכמה יכול להגיע במצב כזה ל-50%. כמו כן, גם היזם יוכל להגיש תביעה נגד דייר סרבן.

מאות ואולי אלפי פרויקטים תקועים בשל דיירים "סרבנים" שחרור החסם הזה עשוי להקטין את הזמן הממוצע להבשלת פרויקט בשנתיים ויותר.

ההתבגרות של השוק כוללת גם הסכמה כללית שתמ"א 38 חיזוק היא החלופה הפחות מועדפת ואם יש ברירה אז עדיפים פרויקטים מתחמיים של פינוי בינוי או לפחות הריסה והקמה של בניין חדש (תמ"א 38 2)

אז אל תפספסו את הרכבת...

השאירו פרטים ואנחנו נשתדל להעביר לחברות מתאימות, ללא כל עלות מצדכם.  כדאי להבין שלא כל בניין מתאים לכל היזמים, בניין שמוגדר אצל אחד כ"לא כלכלי" יכול להיות "יהלום" אצל אחר. גם הזמן משחק תפקיד ובניין או ישוב שאינם אטרקטיביים בזמן מסוים יכולים להפוך למאד מבוקשים עקב שינויים ברגולציה, במחירי הנדל"ן ועוד.

אנחנו באתר המרכזי עושים כל מאמץ למצוא את הגורם המתאים שיטפל בכל בניין הרשום במאגר שלנו, לא תמיד זה קורה מעכשיו לעכשיו אבל אנחנו רצים למרחקים ארוכים...

* שדה חובה