מאמרים בנושא תמ"א 38

תמ"א 38 מול תמ"א 18...
מאת: גיא לקסמן
הבניין בירמיהו 14 תל אביב, נבנה בשנות ה 50 וכולל 2 חנויות קטנות ו5 דירות במיקום סופר אטרקטיבי בצפון הישן של תל אביב ובמרחק הליכה מחוף הים. בעלי הדירות פנו כבר בשנת 2012 למספר יזמים ולאחר הליך של בדיקות והשוואת ההצעות ואיכות היזמים, בחרו בנו - החברה לחיזוק מבנים בישראל. הכל נראה מבטיח, אבל...
 

תוך מספר חודשים נחתם ההסכם המשפטי והפרויקט עבר לתכנון במחלקת ניהול הפרויקטים בחברה.

בהתאם ללוחות הזמנים שהוגדרו בהסכם מול בעלי הדירות, לאחר 6 חדשי תכנון, הוזמנו בעלי הדירות ואישרו את הגשת הבקשה לעירית תל אביב.
מכאן, הכל הפך מורכב מאוד : מעברו השני של הבניין, קיימת כבר עשרות שנים תחנת דלק קטנה.
תמ"א 18 היא תכנית מתאר ארצית האוסרת על הקמת תחנות דלק במרחק של פחות מ-40 מטרים ממבנה מגורים ובהחלטה של בית המשפט מלפני מספר שנים, הוחלט ליישם את ההגבלה גם לגבי מבני מגורים, כלומר, לא ניתן להקים מבני מגורים במרחק הקטן מ-40 מטרים מתחנת דלק.
כביכול, בפרויקט תמ"א 38 איננו מקימים מבנה מגורים, אנחנו מחזקים מבנה מגורים קיים ובונים מעליו תוספת בניה, מוסיפים ממ"דים לדירות הקיימות ומשפרים משמעותית את עמידותו של הבניין ובטחון הדיירים המתגוררים בו. כמובן שתוספת הבניה על גג המבנה הקיים מרוחקת יותר מתחנת הדלק מאשר קומת הקרקע בבניין.
אציין שבבניינים הסמוכים לבניין המדובר, התבצעו בשנים האחרונות תוספות בניה משמעותיות.

אם נחזור לענייננו, הבקשה להיתר הוגשה לוועדה המקומית בסוף שנת 2013 ולאחר דיון בוועדה קיבלה החברה חוות דעת שלילית בעקבות החלטת הוועדה להכיל את תמ"א 18 על הבניין ולא לאפשר את תוספת יחידות הדיור כאמור.

בפני החברה עמדו שתי אפשרויות : לקבל את החלטת הוועדה, לעדכן את בעלי הדירות, לעצור את ההתקשרות ולספוג הפסד כספי של מאות אלפי שקלים שהוצאו עד כה בפרויקט בעיקר עבור התכנון והכנת הבקשה להיתר, או לעדכן את בעלי הדירות שאנו לא מתכוונים לוותר ולצאת למאבק מול וועדות התכנון כאשר ההשלכות העיקריות הן עיכוב בלוחות הזמנים.
בהחלטה משותפת עם בעלי הדירות, סוכם שהחברה תפעל במישור המשפטי אל מול הוועדות ותעשה כל אשר ביכולתה כדי להפוך את החלטת הוועדה ולקבל היתר בניה.

לאחר הסכמת הדיירים הגישה החברה ערר על החלטת הועדה ובמקביל פעלה לקדם את התיקון המיוחל לתמ"א 18 שיאפשר מימוש פרוייקטי תמ"א 38 בקרבת תחנות דלק קיימות.
לפני פחות משנה אכן התקבל התיקון המיוחל וניתן האות להתקדמות הפרוייקט.
שוב, בעצה אחת עם הדיירים בפרויייקט הגשנו את התוכנית לועדה המקומית ולאחר כ-6 חודשים קיבלנו החלטת ועדה חיובית.
משקיבלנו את החלטת הועדה החיובית, החברה שוקדת על מילוי הדרישות ומתכננת לקבלת ההיתר בחודשים הקרובים.

גיא לקסמן הוא סמנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל

חזור

תמ"א 38, מתחילים באתר המרכזי

התחדשות עירונית 2022

ניתן לקבוע כבר ברמת וודאות גבוהה שהשנים הקרובות יהיו תור הזהב של ההתחדשות העירונית. עתודות קרקע נמוכות, מחירי נדל"ן גבוהים ושיכונים מתפוררים במרכזי הערים הם כר פורה לגל ענק של פרויקטים.
נוסיף לכך את ההחלטה להוריד את אחוז ההסכמה לפינוי בינוי לתביעת דיירים סרבנים בפינוי בינוי ל 66% מהבעלים במקום 80% היום. נוסף גם סעיף לפיו בעלי דירות שעשו עבירות בנייה לא יכללו במניין הדיירים הנדרש לצורך רוב כך ששיעור ההסכמה יכול להגיע במצב כזה ל-50%. כמו כן, גם היזם יוכל להגיש תביעה נגד דייר סרבן.

מאות ואולי אלפי פרויקטים תקועים בשל דיירים "סרבנים" שחרור החסם הזה עשוי להקטין את הזמן הממוצע להבשלת פרויקט בשנתיים ויותר.

ההתבגרות של השוק כוללת גם הסכמה כללית שתמ"א 38 חיזוק היא החלופה הפחות מועדפת ואם יש ברירה אז עדיפים פרויקטים מתחמיים של פינוי בינוי או לפחות הריסה והקמה של בניין חדש (תמ"א 38 2)

אז אל תפספסו את הרכבת...

השאירו פרטים ואנחנו נשתדל להעביר לחברות מתאימות, ללא כל עלות מצדכם.  כדאי להבין שלא כל בניין מתאים לכל היזמים, בניין שמוגדר אצל אחד כ"לא כלכלי" יכול להיות "יהלום" אצל אחר. גם הזמן משחק תפקיד ובניין או ישוב שאינם אטרקטיביים בזמן מסוים יכולים להפוך למאד מבוקשים עקב שינויים ברגולציה, במחירי הנדל"ן ועוד.

אנחנו באתר המרכזי עושים כל מאמץ למצוא את הגורם המתאים שיטפל בכל בניין הרשום במאגר שלנו, לא תמיד זה קורה מעכשיו לעכשיו אבל אנחנו רצים למרחקים ארוכים...

* שדה חובה